top of page
  • Twitter
  • Instagram


נחיתה בנמל התעופה הבינלאומי בקהיר במטוס קל (צילם: אביה מורג)
נחיתה בנמל התעופה הבינלאומי בקהיר במטוס קל (צילם: אביה מורג)

ישראל מציעה נופים ייחודיים ומגוון של אפשרויות לטיסה, אך אין טייס שלא תהה איך ניתן לצאת לחו״ל עם המטוס. למעשה, טיסה לחו״ל אינה פעולה מורכבת. כאן נרכז את המידע הנדרש.


מאחר שישראל אינה חברה בהסכם שנגן או הסדר אזורי כלשהו, על כל טיסה מישראל למדינה אחרת להתחיל ולהסתיים בנמל תעופה בינלאומי. בישראל יש שלושה שדות בינלאומיים לטיסות אזרחיות: חיפה, נתב״ג ואילת-רמון. בפועל, רוב רובן של הטיסות מישראל לחו״ל במטוסים קלים עוברות כעת מחיפה, המוכר היטב לטייסים פרטיים.


  1. דרישות: מטוס

כדי לצאת מגבולות ישראל, יש צורך במטוס הכשיר לכך.

  • דרישות טכניות למטוס. רדיו, תדרים

  • ביטוח

  • לטיסות לקפריסין ומצרים (דרך הים) נדרש ציוד הצלה


  1. דרישות: טייס.ת

גם הטייס צריך לעמוד בתנאים מסויימים:

  • רמת אנגלית 4 ומעלה, המצויינת ברישיון. המבחן אינו נדרש לצורך קבלת רישיון, ולכן טייסים נדרשים לגשת למבחן בנפרד. לא ניתן לצאת מגבולות הארץ כטייס ללא ציון רמת אנגלית ברישיון.

  • כדי לטוס ל*ירדן*, נדרש הגדר מכשירים בתוקף

  • רישום בממל״ת. לצורך כך יש לפנות אליהם ולהגיע פיזית פעם אחת

  • כמו בכל נסיעה לחו״ל, מומלץ לדאוג לביטוח רפואי, תכנית נדידה או סים מקומי לטלפון הנייד ומטענים שמתאימים לתקן המקומי (יש לבדוק מראש מה נדרש לכל מדינה)

  • דרכון בתוקף, ויזה או אישור כניסה לפי הצורך


  1. תכנון הטיסה.

כיום ניתן להשתמש במגוון אפליקציות לכל שלבי התכנון, לרבות:

  • צפיה במפות ודפיות

  • ניווט בזמן הטיסה

  • הגשת תכנית טיסה


  1. ביצוע הטיסה

לקראת הטיסה עצמה:

  • מייל לתיאום משטרה (ביקורת דרכונים) ומכס.

  • הזנת טיסת החזור בממל״ת

  • במדינות רבות (לא בכולן) יש לתאם הנדלינג. יש לציין שהינכם חברי IAOPA ולהתעניין אם יש תעריף מיוחד לחברים

  • הגשת תכנית טיסה


בטיסה:

  • המראה וביצוע הטיסה

  • ביקורת דרכונים ומכס במדינת היעד


הטיסה עצמה לא מורכבת במיוחד. לאחר ההמראה, תקבלו הוראות להצטרפות לנתיב ומעברי קשר. הקשר יהיה באנגלית, אם כי בקרים (בכל מדינה) מדברים לעיתים עם טייסים מקומיים בשפה המקומית. בנוסף, בקרים לרוב יגידו ״שלום״ ו״תודה״ גם לטייסים זרים בשפה המקומית בין ההוראות. זהו מנהג נחמד בו גם אתם תוכלו להשתתף, והזדמנות לחוש קצת את הטעם המקומי עוד לפני הנחיתה!


יתכנו מקטעים בהם יורו לכם ליצור קשר עם התדר הבא, ובפועל לא יהיה מענה, בגלל טווח הקליטה של אותה תחנה וגובה הטיסה. טייסים לעיתים נלחצים מכך, אך לא מדובר במצב חירום, ואין להתרגש מכך. במקרה כזה, יש לחזור לתדר הקודם, שלרוב יציע לכם להישאר איתו בינתיים ולנסות לעבור שוב בעוד מספר דקות או מיילים. במקרים יותר נדירים, לא יהיה קשר עם אף תחנה לזמן מה. במקרה כזה יש להמשיך את הטיסה כרגיל, להישאר על התדר החדש שקיבלתם, להמשיך לשדר גם אם אין מענה, ולבטח תוך כמה דקות תצליחו ליצור קשר. במקרה הצורך ניתן להיעזר בטייסים אחרים על הערוץ, שתמיד שמחים לעזור להעביר הודעות עד שתצליחו ליצור קשר.


כאשר עוברים קשר, רצוי לתת מידע בסיסי לבקר החדש, שעשוי למנוע צורך בעוד הוראות: גובה ומיקום.


כאשר טסים מעל מים, נהוג לציין גובה ברום טיסה (flight level), תוך כיול ל-29.92 (לחץ סטנדרטי). בפועל, יש להתייחס לזה כגובה. למשל, flight level 065 כמוהו כגובה 6500 כאשר מד הגובה מכוייל ל-29.92.


לקראת ההגעה לשדה היעד, יש להאזין ל-ATIS אם יש ולהתחיל לתכנן את ההגעה. בכל מקרה, תקבלו הודעות מפורטות.


יש להדגיש שכמו בכל טיסה, הוראות הבקר גוברות גם אם הן שונות ממה שתיכננתם או למה שכתוב במפה. למשל, יתכן שיתנו לכם בשלב כלשהו כיוון (vector), למשל כדי לקצר את הדרך לנקודה אחרת או לשדה היעד. אם מסיבה כלשהי אינכם בטוחים במה שנאמר, יש לשאול.


  1. חזרה

יש כמה דברים:

  • הגשת תכנית טיסה, כמו בהלוך

  • במדינות מסויימות, יש ליצור קשר טלפוני עם ממל״ת לפני ההמראה. את הפעולה הזאת יש לעשות ממש לקראת התנעת המטוס

  • בכל במקרה, ובהתאם לכתוב בפמ״ת, יש ליצור קשר עם Tel Aviv Identification אחרי ההמראה לצורך אישור כניסה לישראל

  • המשך הטיסה עד לישראל

  • עם ההגעה, יש לפנות לביקורת דרכונים. אין לצאת מהשדה ללא פעולה זו!


יעדים:

  • עבור רוב הישראלים, היעד הראשון והעיקרי הוא לרנקה

  • עוד אופציות: פאפוס, רודוס, שדות בטורקיה, ירדן ובמצרים


שאלות נפוצות וטיפים:

  • כשחוזרים בטיסה מטורקיה, יתכן שתתבקשו לעבור קשר ל-Ercan, שדה הנמצא בחלק הצפוני של קפריסין. בשום מצב אין לבצע הוראות של Ercan או לנחות שם, אלא לעבור עצמאית לניקוסיה. בנוסף, לא ניתן לנחות בלרנקה או בפאפוס בדרך אל/מטורקיה (עם זאת, ניתן להמריא מיוון לטורקיה ולהיפך ללא הגבלה)

  • האם ניתן להמשיך משדה היעד לשדות אחרים בחו״ל? תשובה: כן. עם זאת, יש לוודא לגבי מספר השעות שנותרו עד שהמטוס צריך להיות בארץ לצורך תחזוקה. בנוסף, על אף שקפריסין נמצאת באיחוד האירופי, היא אינה חלק מהסכם שנגן. כתוצאה, גם טיסות מקפריסין למדינות אחרות באיחוד, כגון יוון, נדרשות להיות בין שדות בינלאומיים. רק ביוון ומיוון ניתן לטוס לשדות מקומיים ללא מעבר נוסף בביקורת דרכונים ומכס.

  • מה קורה אם יש לי תקלה בחו״ל? תשובה: יש ליצור קשר עם המפעיל, למשל בית הספר שממנו שכרתם את המטוס. בשום אופן אין לבצע פעולות תחזוקה ללא תיאום עם המוסך המוסמך לטפל במטוס.

  • איך לומדים לעשות את כל זה? תשובה: מומלץ לטוס עם מישהו שכבר עשה זאת. בנוסף, בבתי הספר לטיסה יתכן שתידרשו לבצע את הטיסה הראשונה עם מדריך.

  • הטיסה לכיוון מערב (שזה רוב הטיסות כיום) עוברת מעל ים. הטיסה מוגדרת כ-VFR, אך בפועל עוברת ברובה מעל ים, ויתכן שיהיה קושי גדול לזהות את האופק בין המים לשמיים. מסיבה זו, גם אם אין לכם הגדר מכשירים, מומלץ מאוד לתרגל טיסת מכשירים בסיסית, תוך הסתמכות על מד האופק.

 
 
 

Comments


© אגודת התעופה הכללית בישראל AOPA Israel

bottom of page